A szerző, Mihai Ignat ittlétének következtében az eddigi közönségtalálkozók közül talán ez sikerült a legközvetlenebbre, kötetlen beszélgetés alakult ki a kritikusok, színészek, nézők és a szerző között.
Sok minden mellett az is kiderült Mihai Ignat őszinteségének köszönhetően, hogy mért pont erről a témáról írt, mikor kezdett el drámákkal foglalkozni, meg hogy a költészet (lévén költő is) mennyiben van jelen a szövegekben. A drámai műfaj aránylag új fejezet az életében, a központi szerepet addig elsősorban a filológia és a költészet játszotta. Ennek ellenére az élő, beszélt nyelv használatára törekszik, szerinte a líraiság a drámai szöveget nagyrészt csak gyengíti, motívumként, hangulatokban viszont természetesen megjelenik (pl. az eső hallgatása). Korai drámái, saját bevallása szerint gyengébbre sikerültek, mint mondta: „olyan dolgokról írtam, amiket nem igazán ismertem” pl. (eutanázia). Ezek után a felesége hívta fel a figyelmét egy „igaz” jelenetre egyik korábbi szövegéből, ennek nyomán született meg a Krízisek, avagy még egy szerelmi történet. A darab kritikus olvasói azt mondják, hogy a dráma egyoldalúan, csak a negatívumokra koncentrálva mutatja be a párkapcsolatokat. Ezt Mihai Ignat és a színészek is (Călin Ionescu, Roberta Popa Ionescu) megcáfolták, szerintük úgy a szöveg, mint az előadás a pesszimizmus által igyekszik felhívni a figyelmet saját kapcsolataink hibáira. Egy néző a beszélgetés végén igazolta az alkotók véleményét, ő is azt mondta, hogy az előadás kiragadja a párkapcsolatok elkerülhetetlen problémás részeit, melyek, hogyha figyelmen kívül hagyjuk őket, akár kapcsolataink vesztét is okozhatják.
A dráma születésén kívül az előadás méltatása volt a központi témák egyike: a magyar anyanyelvű, románul egyáltalán nem értő kritikusok (Szűcs Katalin és Lőkös Ildikó) szinte csodálkoztak azon, hogy bár nem értvén a szöveget, mégsem lankadt a figyelmük, mindvégig érezték a párbeszédek feszességét, a nyelv dallamosságát, és a történet egészét is kíváncsian követték.
Érdekességként még megemlíteném, hogy az előadás rendező nélkül született, a plakáton rendezőként a színésznő neve szerepel, viszont saját bevallásuk szerint közösen dolgozták ki, tudniilik az életben is házasok.
.kkat.
No comments:
Post a Comment